Wednesday, March 26, 2008

محور الحياة



منذ وعيي بهذه الحياة و كان همي ان اكتشف ما حولي

و كانني اشكل محورا لهذه الحياة

و الان انا اجزم اننا كلنا كنا كذلك و لربما لازلنا مع بعض الاختلافات

و هذا ليس بعيبا لاننا نعيش حياتنا

و نحن نشكل المحور لحياتنا

و لعل اكثر ما يثير الاهتمام هو معرفه للامور اللامنظوره التي تخفى علينا وفق لا حدود و لا قوانين تحكمها

و وفق مسيرتنا هذه نسعى لمعرفة ذاتنا الداخليه

ذاتنا الخفيه

و نتوسع بمحيطنا من افراد و اشياء و تتسع الدائره و تضيق حسب شخصية كل فرد منا

و لا اخفيكم ان هذه الدائره نحن الذين نتحكم بها وفق مزاجنا المتقلب

و لهذا يجب ان نعرف ان لا مقاس ثابت للدائره فجميعنا يحكمنا المزاج

احيانا نعلم ذلك و احيانا اكثر نجهل الاسباب و هذا وفق التجزئه المعروفه للذات البشريه من اللاوعي او الوعي الباطن... الى الوعي
لماذا نسعى لمعرفة الذات؟ لسبب بسيط فحين نعرف ذاتنا نستطيع ان نحققها و نطورها في مجالات العلوم و المهارات المختلفه


ليس عيبا ان تحب نفسك و لكن يجب ان تعرف كيف تحبها

=====================
بناء على طلب اوبتمستك اللي اهي بيس
:)
اهداء لج
منو قدج
:p
====================

فى يوم و ليلة خدنا حلاوة الحب كله فى يوم و ليلة

أنا و حبيبى دوبنا عمرالحب كله فى يوم وليلة

عمرى ما شفته و لا قابلته و ياما شغلنى طيفه

نسيت الدنيا و جريت عليه سبقنى هو وفتح ايديه

لقينا روحنا على بحر الشوق نزلنا نشرب و دبنا فيه

و مين يصدق يجرى دا كله و نعيش سوا العمر كله فى يوم وليلة

ياللى كان طبعك على بالي و أنا باتمناك مش حتصدق إيه كان حالي

قبل ما القاك كنت بأحسد كل فرحة أشوفها بين قلبين

كنت أغير من أى همسة حلوة بين حبيبين

و لما صحيت على حبك و شفت الدنيا من عندك بأتمنى لو كل العشاق يحبو زى انا ما أحبك

يا حبيبي كنت واحشنى من غير ما شوفك و تشوفنى

و القدر الحلو أهو جابنى

و جابك عشان تقابلنى

أتارينا كنا تايهين لقينا أجمل أيام ليالينا

و حنا فيها لوحدينا

و مين يصدق يجرى ده كولو و نعيش العمر كولو في يوم و ليله

قالولى أهل الهوى: ياما فيه قلوب مجاريح

و بحبك أنت أنا حيشفى كل جريح



بيسألوني

لو غبت عني

لو غبت عني

أو رحت مني

أو رحت مني


أعمل إيه

أحب تاني؟؟؟؟

تاني!! تاني؟؟؟؟؟

مش ممكن أقدر

تعرف يا حبيبي ما اقدرش ليه؟


هو اللى زيك

لو كان في زيك

في دنيا

حد يحب عليه؟

دى كل حاجة إتغيرت قدام عينيه

و كل شئ فى الدنيا حلو ،

و أى حاجه ألمسها تحلو فى إيديه

يا حبيبي كنت واحشنى من غير ما أشوفك و تشوفنى

و القدر الحلو أهو جابنى

و جابك علشان تقابلنى

اتارينا كنا تايهين

و لقينا أجمل أيام لياليناو إحنا فيها لوحدي

اغنية لورده

الاغنية بجزئين

1

2